Brede acceptatie

Bioplastics worden al breed geaccepteerd door belangrijke merken

Steeds meer brand owners herkennen de voordelen van bioplastics en gebruiken ze inmiddels succesvol in hun producten en verpakkingen.

Sainsbury’s in Engeland, Kaisers in Duitsland en Hofer in Oostenrijk waren de eerste retailers die bioplastics voor hun verpakkingsassortiment invoerden. Bioplastic verpakkingen kunnen worden gebruikt voor biologisch geproduceerde voedingsmiddelen, groenten en fruit, brood en bakkerijproducten, drankflessen en hygiënische en cosmetische producten. Andere grote merken die bioplastics verwerken in hun producten zijn o.a. Ford, Nike, Puma en Toyota, Mercedes en The Coca Cola Company. In Nederland worden bioplastics gebruikt door Albert Heijn, Eosta, The Greenery, M+N, KLM, Rabobank, Desch, Heineken en Grolsch.

De unieke milieugerelateerde verkoopargumenten voor vele bioplastics zijn de lagere CO2 uitstoot en het gebruik van hernieuwbare grondstoffen i.p.v. aardolie.

Bioplastics bestaan uit een breed scala van materialen en daarom komen ze ook met een breed scala aan eigenschappen die nieuwe mogelijkheden bieden in de verschillende toepassingen. Ook qua finale afvalverwerking bieden verschillende bioplastics nieuwe verwerkingsmethoden.